Onderzoek SWOV: langzaam rijden dankzij Dick Bruna verkeersbord
04 - 10 - 2016
De aanwezigheid van een Dick Bruna verkeersbord heeft een positieve uitwerking op het rijgedrag van automobilisten. Dat blijkt het uit het onderzoek Beïnvloeding van snelheidsgedrag door nudging dat Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uitvoerde in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Automobilisten zeggen dat zij circa 4 km/uur langzamer zouden rijden als er een Dick Bruna bord langs de weg zou staan. Ook denken zij dat mede weggebruikers dit zouden doen. Dit effect is nagenoeg gelijk voor 30- en 50km/uur-wegen. Een snelheidsverlagend effect van 4 km/uur is in verkeersveiligheidstermen een groot effect te noemen: in het echte verkeer zou een dergelijke verlaging van de gemiddelde snelheid op een weg binnen de bebouwde kom gepaard gaan met een reductie van maar liefst 20% aan ongevallen!
Testen in de praktijk
Mensen kregen een groot aantal foto's te zien van 50- en 30 kilometerwegen. Bij een deel van deze wegen waren naast de neutrale borden ook de Bruna-borden te zien. De ondervraagden verwachten dus dat zij hun rijgedrag aan zullen passen bij het zien van een Dick Bruna verkeersbord. Een praktijktest kan uitsluitsel geven over het effect ervan in het echte verkeer. Lees het rapport Beïnvloeding van snelheidsgedrag door nudging
Media-aandacht
Het nieuws over de resultaten van het onderzoek zijn in de landelijke media niet onopgemerkt gebleven. In het Algemeen Dagblad van dinsdag 4 oktober verscheen een groot artikel. Ook o.a. de NOS, BNR Radio, Radio 538, LINDA Magazine, NU.nl, PowNed en Editie NL besteedde aandacht aan het onderzoek.